Sunday, March 20, 2011

Chatbox Facebook ada ulat (worm)!


Pernah nampak mesej ini di chatbox Facebook anda?

Jika anda menjawab ya. Saya berharap anda tidak tekan link yang tertera. Kerana ianya akan membawa anda ke arah masa depan yang gelap untuk laptop/pc anda.

Mengapa? Apa salah menekan link itu? Meletupkah laptop saya nanti?

Tidak. Laptop anda tidak akan meletup. Namun, akan terdapat satu jenis worm yang dinamakan koobface yang akan menulari laptop/pc anda.

Bahayakah koobface itu?

Sangat! Ianya mampu mencuri cookies (username serta password pada website seperti facebook) anda dan menggunakannya untuk mencuri maklumat peribadi! Selain itu, ianya mampu melambatkan processor anda! Sesetengah pengguna juga berkata laptop mereka tertutup dengan sendiri akibat koobface. Koobface ini juga boleh memanipulasi penggunaan search site anda mengakibatkan kepada virus yang lebih merbahaya!

Bagaimana cara untuk membuang koobface ini?

Caranya dengan menggunakan anti virus yang ada pada perisian anda. Dengan melakukan full scan, anda mampu menghapuskan worm ini. Namun begitu, saya mencadangkan anda menggunakan sejenis malware remover untuk membuang worm ini. Perisian itu dinamakan Malwarebytes. Link kepada laman yang anda boleh memuat turun perisian itu adalah di SINI. Untuk pengetahuan anda, saya tidak membuka link itu, tetapi inilah hasil scan menggunakan Malwarebytes.


256 jangkitan!

Bagaimana saya ingin tahu jikalau koobface ini masih ada pada laptop/pc saya?

  • Prestasi komputer yang perlahan: Ini hanya memerlukan satu parasit seperti Koobface.B Worm untuk melambatkan komputer anda secara dramatik. Jika laptop/pc anda mengambil waktu lebih lama untuk reboot, atau jika sambungan Internet anda lambat, anda mungkin dijangkiti Koobface.B Worm.
  • Shortcut desktop baru atau homepage bertukar-tukar:  Koobface boleh menukar setting Internet anda untuk redirect laman web yang anda ingin lawati ke laman web lain. Koobface juga mampu menambah shortcut desktop ke laptop/pc anda.
  •  Mengganggu pop-up: Koobface boleh mengawal komputer anda dengan mengadakan iklan popup, walaupun  anda tidak online. Melalui pop-up ini,anda mungkin akan tertipu untuk men-download spyware yang lain.
Fakta tentang koobface

Koobface merupakan anagram daripada Facebook. Ianya mula muncul pada tahun 2008 lagi. Tujuan asalnya adalah untuk mengumpul maklumat sensitif daripada sistem komputer mangsa, seperti nombor kad kredit, maklumat identiti peribadi, dll.

Oleh itu.. Bertindak pantas dengan membuang worm ini dari sistem komputer anda sebelum anda menyesal dan menjadi seperti monyet di bawah.


2 comments:

♥ AyaHikari ♥ said...

wahhh..tq utk entry neh...x penah klik pon menda2 cmneh sbb tahu bhya..tp xtao ape yg bhya..kih3

Arif Azmi said...

hehe.. :).. sama2.. just nak tlg korang sbb nnti komputer korang pulak yang rosak kalau silap..