Saturday, April 30, 2011

Bila Agama Dibangkitkan

Ada sesetengah orang menegurku, kata mereka, blog aku mula menjadi blog menghentam orang. Baik, aku terima pandangan mereka, kerana ternyata benar dakwaan yang disabitkan itu. XD.

Bukan apa, cuma, aku tidak beberapa gemar berbincang tentang hal-hal peribadiku di blog ini. Ada juga aku bercerita tentang hidupku di blog Bahasa Inggerisku tetapi itupun sekadar di atas angin. Tidak pernah aku mengupas tentang hidupku dengan mendalam.

Baik. Kita teruskan dengan tajuk post ini.


Pedih bukan? Tetapi apa dia katakan itu benar. Mungkin niatnya lain dari apa yang dia ingin katakan, tetapi seharusnya kita mengambil nasihatnya. Mereka mungkin telah dikenali dengan mempunyai sifat yang mereka kononnya 'cuba' untuk membanteras tetapi tidak bermaksud apa yang dikatakannya bukan benar. Sememangnya aku faham apa yang dirasakan oleh seseorang yang diberikan nasihat oleh individu yang sememangnya berperangai sebegitu, dan mungkin ini hanya ujian dariNYA. Jadi bersabarlah apabila berhadapan dengan mereka.

Masih kurang faham?


Yang ini selalu juga aku lihat. Selalunya mereka ini menegur kaum hawa. Bagaimana para wanita ini akan termakan sekiranya mereka yang menegur tidak mampu melaksanakan kewajipan itu padahal ianya lebih mudah dilakukan oleh kaum lelaki? *agak panjang ayat ini Walaupun kata-katanya seperti menusuk hati tambah-tambah kerana dia tidak melaksanakannya. seharusnya kita mengambil iktibar juga.

Benar, susah mengambil nasihat dari mereka yang tidak mengamalkan nasihat mereka sendiri. Tetapi, kita perlu ingat, pesanannya mempunyai isi yang benar juga.

Amar makruf nahi mungkar.

Kewajipan Muslim melaksanakan amar makruf dan nahi mungkar sebagai tugas dakwah juga disebut dalam hadis yang bermaksud:

"Siapa saja di antara kalian yang melihat kemungkaran, hendaklah ia mengubahnya dengan tangannya; jika tidak mampu, hendaklah dengan lisannya; jika tidak mampu, hendaklah dengan hatinya. Akan tetapi, yang demikian itu adalah selemah-lemahnya iman."
(HR Muslim)

10 comments:

uMi_atiQaH said...

sy kdg2 slaloo kna tgur tp org yg mnegur pn kdg2 sma ja ngan sy..brsbr je la..

Arif Azmi said...

hoho.. xpela.. amek iktibar ape dye cakap.. :)

nUr _ atiQah said...

tegur-menegur ?
erm..
biasa lah tu...
yg pahit sukar ditelan kan..
k.. ^^~

Izyan Masri said...

BAB TEGUR WANITA TU MEMANG SETUJU SANGAT.CARA DIA TEGUR TAK BERHEMAH.SAPA NKA IKUT :D

Arif Azmi said...

nur_atiqah: Haah.. :/.. susah benor..

Arif Azmi said...

Yan: Kan? Dunia2.. :/

cBk said...

hehe..time laWAn bola saya ni pakai suar pendek..adeh

phee ungu said...

: jgn ckp tipu tau , nnt lidah kena potong :P

Arif Azmi said...

cbk: HAHA.. biasa la tu bro.. :P

Arif Azmi said...

phee ungu: HAHA.. abesla.. XD