Sunday, April 10, 2011

Ketahuilah Hak Anda Dengan Polis

Apabila anda berjalan sekitar tidak melakukan apa-apa yang salah anda tidak merasakan apa-apa bukan? Tetapi jika anda melihat seorang anggota polis berjalan ke arah anda, anda akan merasa takut semacam. Kenapa begitu? Aku pasti ini selalu terjadi kepada anda. Selalunya di jalan raya. Asal kelihatan saja kereta peronda polis, kelam kabutlah satu kereta memeriksa jika semua piawaian yang ditetapkan agar anda tidak disaman dipatuhi. HAHA. Yang kelakarnya, polis itu bukan polis trafik yang menyaman. Ya. Ketakutan melanda diri tika saat sebegitu hadir. Tiada siapa yang mahu ditangkap atau disaman.



Mereka kata, "Berani kerana benar". Jika begitu, mengapa kita takut apabila polis datang? Mesti ada yang anda cuba sembunyikan. :P. Melawak saja. Ada satu kondisi yang dipanggil Astynomiaphobia atau lebih dikenali sebagai Policophobia yang menyatakan kita takut akan polis. Sebenarnya perkara ini normal, cuma kadang-kala kita terlebih takut sehinggakan kita tidak menyedari hak kita dicabul.

Bahaya juga kadang-kadang polis ini, jadi mari kita menjadi bijak dan ketahui hak kita apabila berdepan dengan polis. Pasti anda teringat rancangan di peti televisyen seperti CSI, kerana apabila mereka ingin menahan seseorang mereka akan membacakan hak individu yang ditahan. Tetapi di Malaysia? Hah. Aku tidak tahu pula. Tak pernah aku ditahan. HAHA.


Baik, untuk mengetahui hak anda, aku syorkan anda memuat turun buku merah. Buku merah ini sebenarnya ditulis didalam Bahasa Inggeris dengan tajuk RED BOOK - KNOW YOUR RIGHTS. Dalam Bahasa Melayunya, BUKU MERAH - POLIS DAN HAK-HAK ASAS ANDA. Saiznya bukannya besar pun. 110KB sahaja. Kemungkinan header blog anda boleh menjadi lebih besar dari itu. Moga-moga hak kita tidak dicabuli, InsyaAllah. :)


Buku Merah - Polis Dan Hak-Hak Asas Anda Download Link

P/S: Sebab aku tak listkan semua hak tu adalah kerana ini dikira aku ambil dari Buku Merah yang diedarkan melalui website Malaysian Bar. Diorang ni Lawyer semua. Taknaklah aku ambil risiko kena apa-apa. Sorry ye?


4 comments:

Izyan Masri said...

YAP.BETUL2.MEMANG BILA JUMPA PAK POLISI MULALAH GELABAH SEDANGKAN TAK SALAH APA PON XD

Arif Azmi said...

^^,.. Polis tu sangat menggerunkan.. LOL

CiK niNiEy said...

yup..agreeee sgt..but//polis pun ada yang jahattttt....

Arif Azmi said...

:).. dunia ni mmg cmtu.. ada baik.. ada jahat.. :D