Thursday, April 21, 2011

Makan Banyak Makin Kurus!

Hah!? Apa? Tak percaya? HAHA
Ingat ini lawak jenaka macam Maharaja lawak tu? :P..

Meh gua cherite sikit sama lu.

Pernah ada rakan yang makan ngap ngap ngap tapi badannya tetap slim gitu! Macam model siap! HAHA. Pernah tak? Pernah tak? *Tolong angguk kepala nanti aku malu sorang-sorang sini :P

Nak dijadikan cerita. Tak cemburu ke kat diorang? Yalah. Makan banyak dari kita, tapi kenapa diorang kurus je? Tak aci kan? Nak tau kenapa camtu?

Jawapannya kat atas. Ala. Yang tajuk tu, "Makan Banyak Makin Kurus". Kelakar pulak bila aku tulis. HAHA. Tapi ini hakikat ya? Ada kajian yang membuktikannya. 

Tubuh kita akan berjimat apabila makanan menjadi sedikit. Badan kita akan secara automatiknya cuba menyimpan lebih banyak lemak untuk mengelakkan kita dari menjadi lapar. Itulah terjadi apabila kita tidak makan di antara waktu makan. Mustahil tubuh kita tahu pada bila waktu makan yang seterusnya, jadi ia takut untuk mengurangkan lemak berlebihan itu. Hal ini menjadi lebih teruk kerana oleh sebab kita berasa sangat lapar. Kita akan makan lebih banyak pada waktu makan nanti.

Jadi sebenarnya memakan snek di antara waktu makan mampu mengurangkan lemak berlebihan. Tapi snek itu perlulah yang sihat. Seperti yogurt, kacang almond, bijirin dan air minuman coklat (lemak rendah).



Lepas membaca ini semua aku terfikir. Patutlah badanku gempal semacam. HAHA. XD

12 comments:

Cik Cempaka said...

Haii..

thanks sudi mengomen

dulu sy makan banyak cam dinosour, tapi badan maintain cam Lisa Surihani..

Sekarang...
Nak makan sikit pun risau..
haha..pompuan mmg cenggitu

Arif Azmi said...

HAHA.. Takde hal.. ^^,..

Wah.. gitu eh? hahaha..

Izyan Masri said...

WAAAH.BARU TAU.INFO BAGUS NI.TENKIU YE ARIPPPP :D

Arif Azmi said...

Yan: No problem.. ^^,

nUr _ atiQah said...

a`ah la..ada2...
gila byk dya mkn..
tpew titt..
haha..
(sgt kurus plak tu..hehe^^~)

Arif Azmi said...

atiqah: ^^,.. HAHA.. tula.. geram kdg2..

cik rama-rama said...

ARIF>>yer2..den tergolong dalam golongan tu..mkn byk tapi bdan kurus juga..

tp bmi ok lar...hikhik..

Arif Azmi said...

cik rama-rama: argghhh.. jeles2.. :P.. ta aci tul.. T.T

Dda Ly said...

err kadang² mmg ade org gini la..makan banyakkkk sangat tp maintain je badan..huhu

meh ke rumah..
~Gara² netball...~
keep in touch ye..♥♥♥

Arif Azmi said...

dda ly: haha.. tula.. geram.. -.-".. okey.. ^^,

zuwaidah said...

hi, kak zu singgah di sini. jangan jelesssss....kak zu pun kuat makan tapi badan kurus jeeee...tak tahu kenapa makanan tu takleh jadi lemak huhuhuhu....

Arif Azmi said...

kak zu: alaaa.. T.T.. HAHA.. tak aci sungguh.. :P.. cmne eh? kena makan bnyk lg ke? kih3.