Saturday, May 7, 2011

Cerita Jumaat

Segmen Review Blog Bebelan Saja masih lagi dibuka. Ingin menyertai? Tekan sini.

Cerita ni berlaku pada hari


:P.

Kisahnya bermula apabila saya sampai di Masjid berdekatan rumah saya. Untuk solat jumaat la. Saya duduk di sebelah seorang mat saleh.

Semasa khutbah bermula, aku melihat ramai jemaah sudahpun tumbang. Adapun yang bangun kelihatan seperti tidak berapa berminat mendengar. Akupun toleh ke tepi. Alangkah terkejutnya aku melihat mat saleh itu mendengar dengan khusyuknya. MasyaAllah.

Selepas solat jumaat, aku memberanikan diri untuk bertanya sesuatu kepadanya.

"Assalamualaikum", aku mulakan.

"Waalaikummusalam" jawabnya.

"Sir, may I ask you a question?

"Yes! Go ahead"

Do you understand Malay?"

"Not really"

Pada ketika itu aku terfikir, sedangkan kita yang memahami bahasa melayu tidak mahu mendengar khutbah dengan khusyuk, ini pula seorang lelaki yang tidak memahami langsung bahasa itu. Tetapi dia tetap mahu mendengarnya. Adakah kita Islam pada nama? Atau kita Islam kerana ibubapa?

Allahualam.


6 comments:

uMi_atiQaH said...

wooo...biar betik mat saleh tu kusyuk dgr wlupun x brapa nk phm..?mmg malu jer yg phm bhs mlayu ni x nk dgr khutbah jumaat..ish3..

Arif Azmi said...

Huhu.. Tula.. :/.. Sedih la pulak bila fikir..

mas saari said...

kadang2 org yg bukan islam lebih menghargai islam berbanding orang yang benar2 beragama islam...

Arif Azmi said...

Betul tu mas.. Dunia2.. :(

miss.Addin said...

tabik kat mat salleh tu :) atleast dia betul betul nak tahu .

Arif Azmi said...

miss: betul2.. :).. at least dye nak tau..